Αίσθημα πείνας – «ο κακός σύμβολος» στη λήψη αποφάσεων

πείνας

Η αγορά προμηθειών για το σπίτι είναι μία συνηθισμένη αν όχι καθημερινή δραστηριότητα. Μάλιστα, όταν επισκεπτόμαστε το σούπερ μάρκετ με ένα αίσθημα πείνας, παρατηρούμε ότι καταλήγουμε να αγοράζουμε περισσότερες τροφές χαμηλής διατροφικής αξίας όπως για παράδειγμα πατατάκια ή προμαγειρεμένα κατεψυγμένα φαγητά. Μία τελευταία έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Dundee της Βρετανίας, εξέλιξε ακόμη περισσότερο την προηγούμενη συνήθεια που αναφέραμε, υποστηρίζοντας ότι οποιαδήποτε απόφαση πέρνουμε όταν αισθανόμαστε ότι πεινάμε, οδηγεί μακροπρόσθεσμα και σε χειρότερες επιλογές.

Η συγκεκριμένη έρευνα αποτελεί μέρος μίας γενικότερης προσπάθειας που γίνεται από τους τομείς της σύχρονης ψυχολογίας και τη συμπεριφορικής οικονομίας να χαρτογραφήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν ένα άτομο στη λήψη αποφάσεων. Πιο συγκεκριμένα, η ερευνητική ομάδα εστίασε το ενδιαφέρον της στο φαινόμενο της τάσης μας να προτιμάμε μικρότερες ανταμοιβές στο παρόν από τις μελλοντικές και μεγαλύτερες και στο κατά πόσον συμβαίνει κάτι αντίστοιχο με τις αποφάσεις που λαμβάνουμε όταν αισθανόμαστε πεινασμένοι σε σχέση με τις αποφάσεις που θα πέρνουμε όταν έχουμε ικανοποιήσει το αίσθημα της πείνας μας.

Και στο σημείο αυτό να διευκρινήσουμε ότι δεν εννοούμε μόνο τις αποφάσεις που έχουν να κάνουν με τις διατροφικές μας επιλογές αλλά και τις αποφάσεις μας που αφορούν γενικότερα τις αγορές μας και τις οικονομικές μας επιλογές.

Η ομάδα εξετασε  δύο γκρουπ συμμετεχόντων, ένα που αποτελείτο από άτομα που είχαν γευματίσει και ένα από άτομα που ήταν νηστικά και τους ζήτησε να απαντήσουν αν θα προτιμούσαν περισσότερη ποσότητα τροφίμων και χρημάτων και καλύτερη μουσική τη δεδομένη στιγμή ή μεγαλύτερη ποσότητα και ποιότητα στο μέλλον. Τα υποκείμενα που είχαν γευματίσει απάντησαν ότι θα περίμεναν 35 ημέρες για τη διπλάσια ποσότητα φαγητού, 90 ημέρες για περισσότερα χρήματα και 40 ημέρες για καλύτερη ποιότητα μουσικής, ενώ οι πεινασμένοι απάντησαν ότι θα μπορούσαν να περιμένουν μόνο 3 ημέρες  για το διπλάσιο φαγητό, 40 ημέρες για περισσότερα χρήματα και 12 ημέρες για καλύτερη μουσική.

Έτσι οι ειδικοί συμπέραναν ότι όταν τα άτομα δεν έχουν κορέσει το αίσθημα της πείνας τους γίνονται περισσότερο ανυπόμονα και προτιμούν να έχουν άμεσα λιγότερα παρά μελλοντικά περισσότερα, είτε μιλάμε για το φαγητό είτε για παράγοντες που συμβάλλουν στην ποιότητα ζωής τους.

Αποφεύγετε κι εσείς να λαμβάνετε αποφάσεις σε στιγμές τις ημέρας που έχετε στερηθεί το φαγητό σας για να κάνετε καλύτερες επιλογές και αποφασίστε σωστά για τη φροντίδα της υγείας σας, επιλέγοντας το ολοκληρωμένο πρόγραμμα πρωτοβάθμιας φροντίδας First Care της Interasco.